Mediteren kun je leren

Jij hebt vast ook lichamelijke klachten die om de zoveel tijd weer eens langskomen. Of we hebben dat onbestemde gevoel; ‘ik ben echt heel gelukkig hoor, maar toch… ‘

Met ons hoofd proberen we die signalen van ons leven te begrijpen, met het doel er zo snel mogelijk vanaf te komen, ze zo snel mogelijk te fixen. Vaak zonder succes, de klacht komt als een boemerang weer terug. In een andere vorm of met een duidelijker (pijn) signaal.

Om jouw klachten te kunnen verstaan, zul je stil moeten worden. “Quiet the mind and your soul will speak”. Word stil, luister en ontrafel de ‘geheime’ boodschappen. Op die manier hoeft je lichaam niet aan de noodrem te trekken om je daartoe te dwingen, zoals bij mij mijn burn-out. Daardoor kwam ik letterlijk stil te staan ik kon even helemaal niets meer.

mediteren kun je leren

Word stil en luister

‘Stilzitten das niks voor mij’, hoor ik je zeggen. Je bent niet alleen! Ik riep dit ook lang. Sterker nog ik werd super onrustig van stilzitten. En ik kon niet tegen die onrust.

Uit onderzoek blijkt dat mensen zich liever een pijnlijke stroomprikkel laten toedienen, dan dat ze 10 minuten alleen en in stilte zouden zijn met hun eigen gedachten. En dat is eigenlijk wat we allemaal doen, we zeulen liever de pijn of ongemak met ons mee, dan dat we luisteren naar wat het ons écht wil vertellen.

Niets doen, is niet niets. Maar ook jij kunt leren mediteren. Zodat ook jij over een tijdje wel kunt verstaan wat de signalen van je lichaam je willen vertellen.

Sluit je ogen en zie meer

Tijdens een meditatie probeer je afleidingen en gedachten los te laten, zodat je je met volle aandacht op jezelf en je interne processen in het nu kunt richten. Hierbij stop je met nadenken en oordelen en omarm je simpelweg je huidige ervaring zoals die op dit moment is.

Alleen al door het sluiten van je ogen breng je de aandacht meer naar binnen. Je ogen nemen, samen met je oren de meeste prikkels van de buiten wereld waar. Door je ogen te sluiten en je aandacht te richten op je ademhaling wordt je hele systeem rustiger. Als je start met mediteren zul je merken dat het lastig is om je focus bij je adem of de lichamelijke signalen te houden. Je gedachten dwalen continu af. Je moet steeds opnieuw je aandacht teug brengen. Maar dat is eigenlijk mediteren. Jezelf steeds betrappen op het afdwalen en je aandacht weer terugbrengen naar je lijf.

En meditatie heeft net als het aanleren van elke andere nieuwe routine tijd nodig. Tijd en doorzettingsvermogen.

De grootste voordelen ervaar je namelijk pas op langere termijn. Mediteer minimaal 30 dagen lang dagelijks, want dit is nodig om er een gewoonte van te maken in je brein. Je kunt met korte sessies van 5 tot 10 minuten beginnen en dit verder uitbouwen tot zo lang jij fijn vindt. Voor mij werken meditaties van 20-30 minuten het fijnst.

Je kunt ook eens een kijkje nemen op de site van Lonneke Greven. Lonneke biedt naast prachtige Mindfulness trainingen ook een online cursus ‘Mediteren-kun-je-leren!’ aan.

Liefs,
Jill ❤